Het pittoreske Luxemburg, vakantie 2004

Ons vakantieverslag en foto's van ons reisje naar het leuke Luxemburg samen met Bram

Dag 1 ; vrijdag 2 juli

Sittard – Clervaux – Vianden

Voordat we tegen negen uur op weg gaan naar Luxemburg rijden we eerst even langs de pinautomaat. Dan rijden we bepakt en bezakt via Maastricht richting België. Onze eerste stop in Luxemburg is het plaatsje Clervaux. Als we hier uitstappen, regent het behoorlijk. Dus regenjassen aan en regenkap over de kinderwagen. Als we door de straatjes van dit toeristenplaatsje lopen droogt het alweer op. Om bij het kasteel te komen moeten we een steil kasseienweggentje op.
kasteel van Clervaux

De Abdij van Clervaux

Hierna gaan we richting kerk en alweer gaat het steil omhoog wat niet meevalt met een kinderwagen met bijbehorende lading. Vanuit deze kerk loopt een wandelpad richting de nog hogerop gelegen abdij.
Deze is nog steeds in gebruik en kan daarom niet van binnen bezichtigd worden. Het pad is goed begaanbaar maar met een aantal haarspeldbochten wederom erg steil. Naar beneden gebruiken we voor het eerst de polsband die aan de kinderwagen zit. Zodat deze bij een onverwachte beweging niet vanzelf de berg afrolt.
Beneden in het dorp eten we bij een restaurantje lekkere crêpes. De bediening is echter zo langzaam dat Richard tussentijd nog wat geld in de parkeermeter moet gooien.

Wandelen door de straatjes van Vianden
Kasteel Vianden

Vanuit Clervaux rijden we hier langs het riviertje de Our richting Vianden. Op zoek naar ons hotel doorkruisen we het dorpje. Na niet al te lang hebben we Berg en Dal gevonden. We checken in en nemen dan even onze rust op de kamer. Bram begint zich nu ook te melden want het is tijd voor een voeding. Hij is hierna direct weer onder zeil. Het zonnetje schijnt lekker en lokt ons naar buiten om het dorp verder te verkennen. De bochtige steile weggetjes voeren ons langs tal van restaurantjes. Terug op de kamer gaat Linda lekker met onze Bram in bad. Zoals verwacht is hij na zijn flesje weer goed moe en slaapt hij de rest van de avond in de kinderwagen als wij bij het café du punt een lekker hapje eten. Terug op de kamer gaan wij na zijn laatste voeding ook lekker naar bed.

Dag 2; zaterdag 3 juli

Vianden – Luxemburg stad – Ansembourg – Vianden

Tegen 7 uur maakt Bram ons wakker. Na zijn voeding dommelen we nog even wat. We gaan daarna met de babyfoon richting eetzaal. Het ontbijt met verse broodjes smaakt ons goed en even na negen uur rijden we richting Luxemburg stad. In de stad gaan we op zoek naar een parkeergarage. Voor het “gemak” nemen we hier even de busbaan om over de brug weer in het centrum van de stad te komen. We lopen tussen de marktkraampjes door richting het VVV -kantoor.

Richard en Bram aan de "koffie"

Luxemburg stad

De wandelroute bestuderen we bij Mc Donalds met voor ons een kopje koffie en voor Bram een flesje melk Net als we hierna vanaf de Place de la constitution naar de Pont Adolphe lopen begint het te stortregenen. We kunnen gelukkig schuilen bij een biertentje van een promotiestand. Het waait gelukkig hard zodat het snel weer overwaait.
Het wandelpad slingert omlaag het stadspark in onder de grote bogen van de zandstenen brug door. Verderop lopen we weer richting centrum over een zeer steile weg. We voelen het goed in onze kuiten als we met kinderwagen en al boven zijn. Het uitzicht is dan ook echter zeer de moeite waard. We overzien het oude stadsdeel Grund met zijn kanaaltjes en de Johannes de Doperkerk.
stadsdeel Grund op de achtergrond

Johannes de Doperkerk

Hierna lopen we terug het stadscentrum in en is het even tijd voor een ongezonde hap. We slenteren nog wat door de winkelstraatjes en gaan daarna terug naar de auto. Omdat het pas tegen half drie is rijden we richting kasteel Ansembourg.
ingang kasteel Ansembourg
We willen hier de tuinen bekijken maar ze zijn hier met de vele trapjes niet berekend op kinderwagens. Bovendien zijn ze nog druk aan het restaureren. Het ziet er al aardig uit maar er is nog veel werk aan de winkel. Na deze korte stop rijden we verder naar Vianden. Terug in het hotel is het ook alweer tijd voor een flesje voor Bram. Na een lekker bad wandelen we in het dorpje richting pizzeria. Het is hier goed vol. De vele Portugezen die hier wonen, treffen zich onder het eten. We zien groen van de honger en laten dan ook geen kruimel over. We hebben zelfs nog plaats voor een heerlijke tiramisu. Hierna “rollen” we de berg af richting hotel.